Om kunstterapi

Kunstterapi

Kunstterapi en psychoterapiform der kunstnerisk udfoldelse og klinisk psykologi flettes sammen. Det centrale fokus bliver her på processen og relationen mellem menneske og kunst. Patienten opmuntres af en terapeut til at skabe kunst som led i behandlingen. Det kan benyttes forskellige typer kunstudtryk, enten visuelt gennem maling, formning, collage eller lignende, eller verbalt gennem poesi eller prosa. Andre kunstterapiformer er musikterapi og danseterapi (eurytmi).

Udgangspunktet for denne type terapi er en overbevisning om at alle mennesker har skabende evner, og derfor ikke trænger nogen forkundskaber innenfor kunst (Minde, 2000). Gennem den kreative proces stimuleres patientens kreative evner. På den måden gives pasienten mulighet til at uttrykke indre oplevelser, følelser og drømmer som det ellers kan være vanskelig at udtrykke verbalt. Kunstpsykoterapiens styrke ligger i billedets visuelle sprog. Denne terapiformen anerkender at før ordene er sanseindtrykkene, billeder, lyder, lugter, berøring (det taktile). Kunst fremmer kontakt med sansehistoriene og gør at man kan udtrykke noget af det ordløse (Jennings, 1994).



Historie

Begrebet «kunstterapi» blev først brugt på 1940 tallet (i USA og England), da man begynte at bruge kunst i behandling; tuberkoloseanstalterne, i arbejde med barn med specielle behov og i psykiatriske institutioner. Edith Kramer og Margaret Naumberg er set på som kunstterapiens mødre (Holgan 2001). De var begge kunstnere, og havde et psykoanalytisk fagfundament. Med tiden har kunstpsykoterapi blevet etablert som fagfelt, og udviklet i mange psykoterapeutiske retninger: psykodynamisk, kognitiv, mentalisering og stabiliserende behandling. Kunstterapi benyttes i behandlingen af mange forskellige patientgrupper; innen behandling for rusmisbrug, psykiatri, somatikk – overfor både voksne og børn.


Kilde: Wikipedia

Kunstterapiens områder: 

Formtegning, maling, tegning, farvemeditation, monotypi, formning

Formtegning: Store geometriske figurer bliver tegnet stående og i hjertehøjde i en vedvarende, nærmest uendelig bevægelsesstrøm.

Farvemeditation: Maling med tynde plantefarver på udvalgt vådt akvarelpapir. Langsomme penselstrøj ud af håndleddet frem mod kroppen. Enten som farveforløb eller som ensartede farveflader.

Maling: Med akvarel- eller akrylfarve bliver abstrakte eller konkrete værker skabt, hvor ikke resultatet men vejen er i fokus.

Monotypi: Farvetryk over en glasplade (spejlvendt) med enkelte farver. Spontant og intuitivt, som kreativ leg. Gerne også i flere lag.


Nam ornare adipiscing turipis nisi pulvinnar utt consectetur eget molestie.

Tegning: Fra punkt til streg til flade. Hvad betyder de forskellige begreber, og hvordan spiller de sammen til een komposition.

Formning: Arbejde med ler. Opbygning af konvekse former.

Om Antroposofi (Wikipedia)


Antroposofi er en filosofi og en bevægelse, der blev skabt af den østrigske filosof Rudolf Steiner (1861-1925). Antroposofien bygger på, at mennesket er et åndeligt væsen, som i sin helhed består af legeme, sjæl og ånd. Det er en filosofi, der søger at give indsigt i menneskets natur, kosmos og tilværelsens åndelige dimensioner.


Antroposofi er ikke en religion, men derimod en filosofi, der søger at udforske de åndelige dimensioner af tilværelsen, samtidig med at den engagerer sig i praktiske aspekter af livet, såsom uddannelse, sundhed og kunst. Steiners skrifter og foredrag danner grundlaget for antroposofien, og hans ideer har påvirket forskellige samfund, organisationer og enkeltpersoner, der er interesserede i at integrere hans indsigt i deres personlige, professionelle og spirituelle liv.


Betegnelsen

Navnet er sammensat af de to græske ord antropos (ανθροπος anthropos som betyder "menneske") og sofia (Σoφíα sophia som betyder "visdom"). Således betyder antroposofi "menneskevisdom" eller "visdom om det menneskelige". Det må ikke forveksles med antropologi, der betyder læren om mennesket. Gennem antroposofien opfordres enkeltmennesket til at søge åndelig erkendelse. Rudolf Steiner kalder antroposofien en åndelig videnskab, fordi han har anvist bestemte videnskabelige metoder til opnåelse af sand åndserkendelse Samtidigt har han ud fra antroposofien givet impulser til en række praktiske livsområder.


Historie

Antroposofisk Selskab blev stiftet af Rudolf Steiner, efter at han brød med det teosofiske selskab, hvor han var generalsekretær 1902-13 for den tyske afdeling. Det var især Anni Besants fremstilling af Jiddu Krishnamurti som en reinkarnation af Jesus Kristus, der var årsag til bruddet.

Rudolf Steiner skrev over tredive bøger og holdt omkring seks tusinde foredrag. De allerfleste af dem er udgivet i bogform, på tysk og også i norsk, svensk eller dansk oversættelse.

Gennem sin livslange åndsvidenskabelige virksomhed beskæftigede Rudolf Steiner sig med mangfoldige emner, som f.eks. kunst, arkitektur, filosofi, fysik, kemi, psykologi, religion, okkultisme, reinkarnation, medicin, pædagogik og økonomi, for blot at nævne nogle af de vigtigste. Alt behandlede han på nye måder i sine forsøg på at vise og forklare, hvordan han mente, at det åndelige gennemtrænger alt i verden.


Rudolf Steiner Skole

Som et praktisk resultat af antroposofien opstod i 1919 Waldorfskolerne, der nu findes spredt over hele verden(i Danmark kaldes de Rudolf Steiner Skoler). Andre vigtige praktiske resultater af antroposofien er bl.a. bio-dynamisk jordbrug (Helios, Demeter), pengeinstitutter (i Norge bl.a. Cultura Sparebank, i Danmark Merkur Andelskasse), et kirkesamfund (i Norge Kristensamfunnet, i Danmark Kristensamfundet) og bevægelseskunsten eurytmi. Rudolf Steiner gav også vigtige impulser til en ny arkitektur, som mange antroposofiske virksomheder har bidraget til at videreføre.

Antroposofiens centrum er Goetheanum i Dornach, Schweiz. Rudolf Steiner har selv tegnet Goetheanumbygningen og mange af de omkringliggende bygninger. Det oprindelige Gotheanum på nytårsnat 1922/23. Det nuværende Gotheanum blev opført i 1924-28.

Bøger

Lehrbuch der Kunst Therapie, Regula Rickert, param foraget 2009, tysk

Heilende Kunst und künstlerisches Heilen, Eva Mees-Christeller, Edition Verlag Die Pforte, 1996, tysk

Formtegning af Elke Frieling, Skolen for Kunst og Kunstterapi, 2005, dansk

Diagnostisk - terapeutisk billedbetragtning, Elke Frieling, Skolen for Kunst og Kunstterapi, 2002, dansk

Eksempler på opgaver

Mal to træer, som vokser ud fra en stam. Giv billedet også en baggrund og fortæl evt. en historie.

Slip dine tanker løs, og prøv at slappe af. Mal derefter et billede intuitivt med din fod! Hvilke områder kan du godt lide? Arbejd derefter på et andet billede, hvor du prøver at efterligne dine yndlings-fodmalingsområder.

unsplash